Home Organizing : Cara basuh baju bermanik

Assalamualaikum...


Dulu aku selalu pening pikirkan cara nak basuh baju yang bermanik.
Aku pulak memang malas kalau bab basuh dengan tangan ni sebab payah nak jemur dengan air menitik-nitik lepas basuh...
Al maklumlah aku ni jemur baju dalam rumah jer..

Tu jugak menjadi alasan aku jarang memilih untuk pakai baju bermanik sebab nanti leceh nak membasuh. Kena take care lebih sikit dalam penjagaan baju bermanik ni.

Entry ini ..ada tunjukkan baju yang aku add on manik.
Sakan noh, nak cantek tapi kalau bab basuh baju ko malas yer.. huhuk~






Aku gunakan karung ni.
Laundry small bag
Aku beli dah lama dulu masa kerja dengan dak Ezy comel tuh.
Sumbat je baju manik dalam ni.

Setakat ni dah 3 kali basuh baju manik dengan mesin, takde masalah.
Manik tetap utuh dan kukuh gitu haaa..

Ada orang cakap tak sayang ke baju kalau rosak guna mesin basuh? 
Takpe laa, aku lagi sayang "malas" aku ni. 


Psst : KOrang gigih ke cuci tangan baju kesayangan korang? 

Ok. Bye
XoXO

11 comments:

bondalesungpipit said...

Dtg angin malas cmni gak sy cuci...hehehe
Same la kite...

Miss N said...

Tak rajin jugak... masa beli mesin basuh da pilih siap2 yg ada delicate wash, so kalo baju manik/lace or lingerie... basuh guna mesin pilih delicate wash. Slow motion je dia gerak dlm tu, bila perah pon, kejap je. Baju still lembab, tp tak smpai air menitik.

~ NANA ~ said...

i guna function delicate kat washing machine...hehe...tak kuasa nk basuh tangan :p

IeRA said...

salam singgah

Mar Mansor said...

kalo datang malas..camni pon boleh..senang..tp biasa kai tangan jek

Aty Fared said...

nice info... :) neway..saya memang pamalas mat lazib..baju2 macam ni memang hantar dobi jer terus..hahaha..dasar sangat kaaaannn

Lyaa Suriany said...

bsh mitten n booties pun boleh ni guna benda alah ni

Syazana Zainn said...

mmg kite ni pun golongan kurang rajin juga

tp kalau dah beli mahal2 tu, berkorban juga la gamaknyeww hewhew

Ayu Rashid said...

basuh tangan jer... sbb pakai pun setahun sekali kot...hahhaha. tak reti pakai baju lawa2 sangat, nak kejar anak susah..hehe

genuine1224 said...

saya guna kaedah ni jugak. bnyk jugak baju2 yg ada manik. almaklumlah, g keja mmg pakai baju kurung. nak buat handwash mmg idok le skang ni, so guna beg ni jelah. tapi saya punya besar sket. so, baju tu kena gulung betul2.

cik mah said...

Setuju2...sngt membantu kan benda ni...