KENANGAN : Tiada lagi kedai runcit ayoh

Assalamualaikum... Hai Semua...

Aku ternampak di Tiktok dan interent, perkongsian yang dipaparkan @iamnazirul dalam akaun TikToknya pasti mengimbau kenangan bagi mereka yang lahir pada tahun 80an hingga 90an. Mana tidaknya, kedai kayu yang menjual barangan runcit masih wujud lagi rupanya.
Antaranya di Jalan Lama Sabak Bernam, Selangor. KEDAI runcit pintu papan dan bekas duit guna tin dengan sistem pemberat menggamit nostalgia lama.

Bila tengok di Tiktok pasal kedai runcit legend zaman dulu, aku teringat kedai ayoh aku dulu di Kuala Terengganu. Kedai legend yang dinding buka sekeping-sekeping papan tu. Sekitar tahun 2000 baru kedai kami berubah rupa dan kami upah orang buat tingkap dan pintu masuk kedai. No more buka sekeping-sekeping papan dinding tiap kali nak buka kedai runcit ayoh masa tu.
 

Sources : Dari Tiktok @iamnazirul

Sources : Dari Tiktok @iamnazirul


Sources : Dari Tiktok @iamnazirul
@iamnazirulReply to @melloburger orang 70-90an mesti kenal benda ni ##fyp ##nostalgia






Dulu Kedai kuncit ayah aku macam gambar kat atas ni. Tapi kami buka sekeping-sekeping papan dinding tu setiap kali nak buka kedai.



Dulu kedai ayah aku dibawah rumah kami. 
Dulu kedai aku takde tingkap dan pintu begini.
Dulu semua dinding diperbuatkan daripada kepingan papan yang boleh dicabut satu-satu. Buka semua kepingan papan, dan jadila kedai yang terbuka di bahagian depan.

Bytheway, aku dulu cukup mahir la buka sekeping-sekeping papan tu. Ada teknik dan nombor kat papan untuk disusun dan baru elok rapatnya bila kedai ditutup. Lubang di lantai untuk selit papan, sering aku kuissss dan buang pasirnya.
Rindunya kenangan tu. Sekarang no more kedai runcit ayoh. Tinggal kenangan.
Banyak cite kes orang kampung berhutang pun ada. Hahaha


Ok. Bye
XoXo

1 comment:

Afzan said...

nostalgia kan..terasa sayu sebak tengok kedai runcit teringat zaman2 kita dulu tahun 80an