TIPS :: Macamana memulakan kehidupan selepas kahwin.

Assalamualaikum... Hai Semua...


Entry ni hanyalah untuk share dengan reader in case pasangan yang baru kawen dan nak memulakan kehidupan selepas kawen.

"Bila nak kawen, ramai yang sibuk duk kira bajet untuk kawen tapi lupa akan bajet ‘memulakan hidup’ selepas kawen"


Nak kawen, boleh jer angkat loan kan..pastu habiskan dalam satu hari majlis perkahwinan pastu lupa akan "kehidupan lepas kawen".


RUMAH SENDIRI

1. Adalah satu bonus jika pasangan sudah ada rumah sendiri masa kahwen. Untung! kalau masuk rumah hanya perlu cuci kaki. Namun tak semua, mampu sediakan rumah kan.. Boleh start dengan rumah sewa dulu. Sikit-sikit.


RUMAH SEWA.

1. Jika selepas kawen, korang terpaksa "perkahwinan jarak jauh"/tinggal asing-asing faktor kerja/belajar, pikirlah pasal jugak pasal penting atau tak penting rumah sewa untuk korang.

Aku memang tinggal di KL sebelum kawen, Begitu jugak suami. So 2 bulan sebelum kawen kami dah cari rumah untuk disewa. Kami bayar sewa 1 bulan dari tarikh kawen sebab nak booking rumah. Kami cari rumah yang palinggggg murahhhhh... Tu sahaja yang mampu...

Rumah sewa kena cari before kawen lagi supaya senang lepas kawen terus masuk. Tak payah susah-susah cari rumah atau kena duduk asing2 sementara dapat umah.
Selalu owner akan mintak deposit 2+1 + utilities bills. katakan sewanya 500

So, 500 +500+500 + 100  = RM 1600. Belum kira lagi kalau ada astro/internet. Sebab kalau ada astro atau internet, sewa rumah akan lagi melambung mahalnya..
Ini la yang kena sediakan in case taknak tinggal dengan parents,nak berdikari katanya.

Kelengkapan Cuci Rumah

Masuk rumah baru, nak la kena kemas dan bersih-bersihkan sikit. Nak kena beli penyapu, penyodok sampah, tong sampah, mop lantai, baldi & bulu ayam bagai tu kan.. Tu semua dikira tau... Paling busuk pun letak aje RM 50.


Kalau korang tinggal jauh suami isteri dan hanya berjumpa weekend, jika merasakan perlu ada rumah sewa untuk korang stay time weekend, cari la yang murah-murah. Asal ada. At least ada la tempat untuk korang spent masa sama-sama time weekend. Jika merasakan tak mampu, boleh dulu berjumpa weekend di rumah ibu bapa. Jangan bebani pasangan. Sama-sama kumpul duit. Baru takkan gaduh dengan pasangan.

Lepas dah stabil sikit, boleh start untuk survey rumah untuk beli dan jadikan aset. Sedih tau bila nak tinggalkan rumah sewa pertama suami isteri. Semua kenangan ada kat situ.



Alahaiiii... Rindu sungguhhhh dengan kediaman pertama selepas kawen..
tik..tikk..eh, air mata ni..

Entry : Kediaman Lepas Kahwen


KELENGKAPAN RUMAH

Kelengkapan Dapur.

Part ni kaum isteri memang suka.. Nak pikirkan pasal pinggan mangkuk, dapur, barang perabot rumah.. Untungnya lepas kawen, mesti kita dapat hadiah kan.. So boleh guna hadiah untuk kelengkapan rumah...

Dapur aku rasakan ruang yang penting untuk kami lengkapkan dahulu. At least boleh masak simple-simple, dah ok sangat dah,. Perut nak kena isi. Kemudian barulah lengkapkan bilik tidur..

Pinggan mangkuk, gelas, sudu, periuk, barangan kelengkapan elektrik di dapur - adalah barang yang biasa diberi ketika majlis kawen,.. Boleh guna jer..

Macam aku, aku dah tershopping barang untuk rumah sewa sebelum kawen, nasib baik la takde barang yang sama dengan hadiah kawen. Lagipun hadiah kawen aku, banyak dapat cawan jer..

Mana yang tak cukup barulah boleh shopping.. Macam aku, memang sebahagian barang dapur aku dah ada sebelum ni (masa duduk rumah bujang) contohnya macam blender, dapur, rak pinggan...

Belum kira lagi barangan kecik-kecik macam lesung, pemotong, tudung saji, tempat tos pinggan, besen bagai tu. Tu pun habis beratus kalau shopping di kedai Mr.DIY/ Kedai RM2.

Jangan risau, orang tua kita pasti akan "derma" periuk la, sudip la untuk kita kalau kite masuk rumah sewa memulakan hidup.

Beli barang rumah di DIY.

Boleh la setakat nak masak simple-simple.
Dapur RM30 beli masa bujang.
Kuali ayah tolong belikan.
Periuk mak bagi satu.
Set pisau hadiah kawen.
Bekas2 kecik ada yang dari rumah sewa bujang.


Takde la mewah tapi boleh masak simple-simple pun meletupssss sedap bila makan dengan suami.. Haaaa..gituuuu..


Peti ais

Kos untuk peti ais boleh dapat dalam RM 1000 untuk peti baru.. Nasib baik aku beli peti second hand. huhuhuhu.

Peti Ais Second Hand RM500


Perabot 

Tak salah kalau membeli perabot rumah selepas kawen. Tak perlu nak rushing beli sebelum kawen jika belum mampu, melainkan kalau korang memang ada peruntukan untuk membeli semua tu awal. Mulakan dengan barang second hand jika sudi..

Aku sekalipun, start rumah dengan barang second hand. RM700 dibayar untuk melengkapkan rumah dengan perabot. Alhamdulillah dapat 2 bijik katil, tilam seketui, peti ais dan rak kecil untuk TV. Keadaan perabot pun memang puas hati.

Takde apa yang nak dimalukan dengan barang second hand. Semua tu atas kemampuan dan ukur baju di badan sendiri. Beli sikit-sikit, pasni one day rumah akan lengkap.

Pleaseeeee, jangan lah sibuk nak membeli barang yang tidak perlu seperti hiasan rumah, macam pasu bunga mahal la, arca la. Untuk permulaan hidup, elakkan membeli peralatan rumah yang tidak kerap digunakan.
Contoh: beli dapur dulu baru beli microware. Nak panaskan lauk still boleh guna dapur.
Berbelanja hanya bila perlu sahaja.


Almari peninggalan tuan rumah sewa,
kami catkan dan guna semula..
Comel nak mampusssss lepas cat.
Kalah perabot kedai Courttt Mamoohhhh..



Mesin Basuh

Penting ni woooo.. 
So kos untuk mesin basuh kalau yang automatic dalam range RM 700 ke atas. Nasib baik aku dah beli mesin basuh masa bujang.. Sape yang sanggup basuh baju dengan tangan..peluh jantan weiiii...

Langsir

Penting jugak ni, untuk keselesaan dan keselamatan. Takut ada yang duk intaii.. hahaha..
Aku dulu pakat pakai je langsir yang mak kasi, sebelum tu duk gantung cadar la.. 
Bajetlah dalm RM 100 untuk langsir rumah. Nak lagi murah, jahit sendiri. 


Pasang langsir pun lepas dah bape bulan gantung cadar la, gantung langsir mak la.. hehehe..

Entry : Jahit Langsir dengan air mata dan peluh..ihikss


TV

TV ni ada sesetengah orang rasa ianya penting, ada pulak jenis yang takde pun takpe, tak payah beli dulu. Kos pun dah RM1000 kalau TV LED 32 inci. Macam aku, aku ada tv yang abang aku bagi.
TV besar gedabak pun jadi la..asal boleh tengok.

TV kesayangan ni.
Duk angkut merata-rata bila pindah..
huhuhuh

SOFA 
Sofa kami beli second hand (Tapi yang show unit punya). Tu pun lepas 7 bulan kawen, simpan duit sikit-sikit.. Sebelum tu, bentang toto dan bantal masa tengok TV.


Bilik Tidur

Paling kesian pun mesti nak ada toto atau tilam nipis, dan seketui dua bantal kalau tak mampu set bilik tidur. Paling sikit pun habis RM100. Pinjam/mintak derma bantal, selimut dari parents kalau ada lebih.. Nak cari almari baju lagi

Kalau ada modal lebih, boleh beli set bilik tidur, Yang murah RM599 pun dah boleh dapat.
Jangan lupa nak kena ada hanger baju dan tempat ampaian kain nak jemur baju. Sekarang rumah flat mana mampu nak ada ruang luar untuk jemur baju...


Queen Bed + Mattress Second Hand
RM100
Sangat berkualiti sebab kayunya berat dan padu..



MASAK SENDIRI DAN BAWA BEKAL

Aku memang sebelum kawen, amalkan bawak bekal ke tempat kerja. So amalan ni aku teruskan lepas kawen.
Boleh jimat banyak untuk duit makan di tempat kerja..

Setiap hari masak siang malam, kurangkan makan luar melainkan kalau tak sempat atau tak sihat... Kalau teringin nak makan kat shopping mall, makan sesekali time hujung minggu je la..


KENDERAAN 

Kenderaan amat penting sebagai pengangkutan ke tempat kerja atau balik kampung. Kebanyakan daripada pasangan memang dah ada kereta sebelum kawen. Sekarang kebanyakan orang beli kereta dulu baru beli rumah, beli kereta dulu baru kawen. Cukup la jika ada kereta kecil dan murah untuk kegunaan bersama.

Kami dulu lepas kawen 3 bulan, kami beli moto untuk ke tempat kerja, sebab tak tahan dengan kos minyak. Suami ulang alik ke tempat kerja dengan moto, jimat masa dan kos minyak serta tol.

Jika tidak mampu naik kenderaan awam sahaja ia lebih menjimatkan kos hidup. Namun sape yang sanggup nak hadap ketidaktepatan masa yang diamalkan kenderaan awam Malaysia kan??



Motor paling murah di pasaran.
Motor cari rezeki.


BERSEDIA UNTUK REZEKI ANAK

Jika mengandung awal, kena la ada sikit simpanan untuk medical check up kandungan, barangan baby, keperluan isteri yang hamil.

Bersedia jugak dengan kos doktor in case pasangan suami isteri ada masalah untuk mendapatkan zuriat..


SENTIASA BERSYUKUR

Sentiasalah bersyukur dengan apa yang ada dan apa yang pasangan kita mampu sediakan...
Janganlah iri hati melihat apa yang orang lain ada... Rezeki setiap daripada kita berbeza..

Jangan selalu bandingkan kehidupan kita dengan kehidupan orang lain.
Aku ikut kemampuan diri dan kami sentiasa berhemah dalam apa juga yang dibelanjakan.

Jika ada duit gaji lebih, gigih lah menabung sikit-sikit.

Dari apa yang aku nampak, jika di awal perkahwinan sudah amalkan gaya hidup sederhana, insyaAllah akan menjamin kebahagiaan hidup di masa depan. Less hutang. 

Tolong la.. elakkan :

"U...member i husband dia sediakan apartment ada kolam renang lagi u"
"Kena jugak ada sofa, nanti kawan i datang duduk kat lantai, hebohhhh tau"
"Eh, aku tak kira, aku nak beli Play station dulu, peti ais nanti la"
"Wah..sedap shopping jeans, bila mintak duit nak beli dapur gas, cakap takde"
"Nanti mak saya bising kalau tengok saya duduk rumah macamani, panas takde ekon"

Psst : TOLAK ANSUR dan SALING BANTU MEMBANTU

XoXO

10 comments:

Asha Lya said...

Goods tips dari hani..seeloknya jgnla mmbazir dgn bli brg yg x brfaedah kn
Lgi elok brsusah2 dulu, hidup secara sederhana.itula juga yg kitaorg amalkn dri bujang lgi

cik mah said...

Suka entry hani..n setuju sngt2...semua tu kn.amik kira...cik mah pun beli sikit2 dulu..

Unknown said...

same la..mkn berbulan jugak tengok tv atas lantai kering...tv kotak kecik..langsir belas ihsan dari mak..peti ais dah 2 bln kawen baru la beli...beli sikit2...hiihi...

Aimi Muhamad said...

rindu jugak rumah pertama lepas kawen.alahai...hukhukhuk...

Sha Nazri said...

Best la hani baca entri ni..tringat ms mula2 kawen..susah2 dulu, senang kemudian..

khadijah armawai said...

terbaik la hani! suka baca entry ni.. skg ni semua org lumba2 nak jadik sape paling hebat buat majlis kawen, sape paling hebat deco rumah mcm istana, sape paling hebat beli barangan jenama.. tp end up hutang keliling pinggang.

azam tiap hari: nak kurangkan seberapa byk hutang yg ada. insya-Allah..

Unknown said...

Best baca crita hani..lebih kurang mcm sy..alhamdulillah..bersederhana dulu..

anis azhar said...

Terima kasih

anis azhar said...

Terima kasih

Sii Nurul said...

sy belum berkahwin tetapi sy selalu ingatkan pasangan utk simpan duit sama2 at least utk keselesaan selepas kahwin .. terima kasih atas perkongsian.. sgat memberi manfaat terutama kpd pasangan yg bakal berkahwin..