RESEPI : Paprik Ayam

Assalamualaikum... 
Pekaborrr?


Aku perasan yang aku jarang masak paprik. Lepas kawen, ni baru first time masak paprik.
Tak macam dak Ezy tu, sebelum kawen dulu dia selalu masak paprik di rumah kakak dia..

First time try buat paprik ayam untuk suami...

Bahan-Bahan:

  • 300 gram ayam.
  • 3 sudu besar minyak masak
  • 1 sudu besar cili kisar
  • 2 ulas bawang putih (diketuk)
  • 1 cm halia (hiris nipis)
  • 1 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1 sudu kecil pes tomyam
  • 1 helai daun limau purut
  • 1 batang serai (dititik)
  • 5 biji cili api (dititik)
  • 1/2 labu bawang besar (hiris kasar)
  • sedikit air
  • sayur (bunga kubis,kacang panjang dan capsicum hijau)

Cara Membuat:

  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih, halia dan cili kisar dan pes tom yam hingga naik bau.
  2. Masukkan ayam dan kacau selama 2-3 atas api yang besar.
  3. Masukkan bahan-bahan lain beserta air, kacau hingga kuah menjadi pekat.
  4. Angkat dan hidangkan bersama nasi putih yang panas.

Aku akan buatkan kuah dia banyak siki, so tak kering sangat nasi masa makan.

Sources : Google Photo

Psst : Suami tengah ada masalah kerja dia. Deal dengan orang, last minutes cancel pulak. Hope Allah permudahkan segalanya.


Ok. Bye

3 comments:

ayahmamilisa said...

bestnye paprik ayam kan..mamilisa pon suka masak menu ni coz senang and sedap..hubby n lisa pon memang suka :)

Fahimah Mahayuddin said...

feveret imah ni. selalu masak dkt rumah sbb senang. lepas tu letak sayur banyak2. hehe..

ezy.fia said...

lps kawen je aku jrng msk sbb PJJ ngn suami.. sobssss


eh suami aku pon ade mslh ngn keje..
='(