Kami keje, MIL macamana sorang kat rumah?

Assalamualaikum... Hai Semua...


Ramai orang tanya kami macamana MIL kat rumah kalau kami kerja.
Lebih2 lagi bila tahu MIL dah tak mampu/tak larat nak berjalan guna tongkat.
Memang duduk aje dalam bilik tu atas katil.

Semua tertanya-tanya..
Sape jaga MIL bila kami kerja.
Jawapannya : InsyaAllah ALLAH jagakan. 
Sebab memang MIL sorang kat rumah.
Kami berdua kerja.
Kami takde anak, so takde la peneman untuk nenek.
Kadang-kadang jiran India ada masuk rumah aku, tengokkan mak. 
Tapi sekarang jarang2 jiran india masuk sebab dia pun uzur. 
Sesekali Tukang Urut MIL datang bila MIL call / atau datang bila nak melawat MIL aku walaupun takde call dia.
Alhamdulillah masih ok.

Semoga murah rezeki kami dan permudah urusan kami nak cari pembantu kelak..
(Psst : So far, suami kata tak perlukan pembantu sebab MIL masih boleh urus diri. Andai dah bedridden macam arwah FIL dulu, insyaAllah kami akan cari pembantu untuk siang hari. Tu aje plan kami. Harap murah rezeki kami)

InsyaAllah takde apa-apa.
Sebab MIL just luka di kaki (kencing manis). Penyakit kencing manis, darah tinggi & kolestrol masih terkawal.

Makan?
Kami siapkan masak pagi-pagi sebelum g kerja/ masak malam dan tinggalkan bekal setiap hari untuk MIL.
Bekalnya aku letak tepi katil. So tak perlu bangun untuk ke dapur.

Kencing Berak?
Dalam Portable Toilet Chair.. MIL masih boleh bangun angkat punggung dan duduk bertenggek atas benda alah ni tepi katil untuk buang air.
Kalau tak larat sangat , MIL akan sarungkan pampers (Lebih2 lagi kalau dia cirit, memang dia akan pakai pampers)
Cumanya isu bau la.. Sebab kami lewat petang/malam baru sampai rumah dari opis di PJ.
Balik kerja baru clearkan tong najis tu.
Tong tu ada penutup, cuma penutupnya takla tertutup ketat. Sekadar tutup aje.
So, bau akan ada la.


Balik kerja, kami kemas bekas2 makan MIL siang hari.
Lap2 mana yang ada makanan minuman yang tumpah.



Semua barang2 penting memang letak tepi katil aje.
Termasuk bekal makan.
Memang atas katil aje MIL duduk.
Nak mandi atau makan di meja makan, kami kena tolak guna kerusi roda.


Kadang2 aku sediakan bahan masak pada waktu malam.
Pagi esoknya masak.
Kalau malas malam tu, pagi tu baru kelam kabut siapkan semua. Hehehe..
Maklumla ni perempuan yang jenis liat bangun pagi..


Sebelum ni, kalau kami kerja, makanan untuk mak kami siapkan letak di dapur atas kitchen table top.
Sekarang aku letak tepi katil dia.
(Anginkan dulu nasi bagi sejuk sebelum tutup bekas. Takut basi.)


Buntu jugak aku nak masak apa. MIL takde selera nak makan.
Mak nak makan ada teman, tapi rumah aku takde orang siang hari.
Malam baru kami bertiga dinner sama2.
Mak nak nasi & lauk panas2, tapi rumah aku takde orang siang hari untuk panaskan lauk.
Kalau suruh guna microwave, orang tua taknak, tak reti katanya.

Tapi dulu masa PKP dan aku kerja dari rumah (suami pulak kena kerja kat opis)...
Memang 3-4X sehari makan, memang aku panaskan lauk. Berasap-asap aku hidang..
Petang2 ada menu makan petang. Tak pernah miss ada aje aku buat itu ni, goreng itu ini..
Donut la, pisang goreng la, bubur jagung la, pengat pisang la, goreng keropok, nuget.
Mak aku siap pos kan keropok keping dari Tganu untuk aku goreng petang -petang buat kudap2.
Agaknya mak aku pun dah stress aku duk tepon dia cakap xtahu dah nk masak apa  kat mentua. Hahaha..


Ok. Bye
XoXO

2 comments:

Afzan said...

bertuahnya mak mentua dapat Hani..bukan senang nak dapat menantu yang sanggup buat semua ni...insyaAllah Allah dah sediakan sesuatu yang terbaik untuk Hani&Suami

Mama Zharfan said...

besarnya pahala u dan suami u dpt sbb jaga ur MIL tu...kagum :) moga jd asbab ke syurga..aamiin :)
i dh tak de both PIL, my dad pun dh passed away jugak (2009), so now i only have one and only mom in my life ...cuma tu lah, my mom jauh di kampung....alhamdulillah masih lagi sihat seadanya