Raya Haji 2024

Assalamualaikum... Hai Semua...


Selamat Hari Raya AidilADHA semua geng2 blog sendu ku ini.. Tahukah anda tahun ni bilangan kereta yang menggunakan lebuhraya LPT berkurangan 4 buah kereta. 
Kerana apa? Kerana kami 4 beradik tak balik raya ke Tganu di musim raya haji ni. 
So kurangla jem nya sikit. Hahaha. 


Sehari sebelum raya kami jalan - jalan ke IOI Putrajaya. Lama sungguh tak ke sini. Kebiasaannya cuma ke Setia City Mall kalau hendak rasa aircond shopping complex. Hahaha. Lepas ke IOI, kami ke rumah abang sulung untuk sambut raya di sana. Adik beradik akan berkumpul di sana, so aku bantu kakak ipar untuk masak dan kerja mencuci di dapur. 

Malam raya ada la jemputan ke rumah makcik kepada kakak ipar aku. Menu best di sana dan dorang masih berkumpul satu family besar. Kami bertakbir raya di sana. 

Pagi raya yang indah. Bantu untuk last preparation untuk menu raya. Gigih la aku prepare pakaian raya untuk suami solat raya dengan keadaan nak la dia bersiap hensem sikit pagi raya tu. 

While di Tganu ada adik lelaki aku balik sekeluarga dan ada abang aku suami isteri di kampung. Juadah raya di kampung ialah nasi lemak ikan tongkol. 

Mok aku masuk korban 1 bahagian tahun ni. Dan abang ngah aku suami isteri pun ada masuk korban. Alhamdulillah.. 


Mok di Tganu buat korban 1 bahagian

Mak dan adik lelaki gigih untuk buat pembahagian.
Terima kasih semua yang bantu mok ayoh di kampung.
Ipar2 yang sangat baik.




Tema Raya BLUE kalerrrr.



Juadah kami hari raya ialah ;
💐 Sup kambing & nasi putih & sambal kicap
💐 Rendang ayam & ketupat palas & pulut dakap
💐 YongTauFu
💐 Nasi dagang ikan tongkol


Pemberian jiran
🎁 Mee kari
🎁 Nasi impit & rendang
🎁 Kek buah kukus


Abang Ngah dan Adik perempuan aku datang beraya siang tu. Kami berkumpul sampai jam 6petang kemudian balik ke sarang masing-masing.



Lepas la mengidam adik perempuan aku nak makan nasi dagang.



Pulut dakap manis.



Kisah lawak :
Pulut dakap yang kak ipar aku order, dorang ikat guna getah. Bukan guna tali macam kebanyakan orang buat (bila tengok dalam video). 
Masa kukus, kami tak buang getah tu. Sbb tgk dlm video, org biasa tak buka ikatan. 
Bila makan, pulut tu pahit, kelat. Kami terpaksa buang. 2nd round, kami buang getah dan kukus. Alhamdulillah tak rasa pahit. So kami tahu la rupanya getah yang buatkan rasa pulut pahit. 



Kerja bila hari cuti bila berkumpul ramai-ramai macam ni ialah makan, makann, makannn, dannn makannnnnnn lagi. Sampai nak naik kereta pun mulut duk kunyah kuih raya lagi. Siap bawak balik makanan tapau. Hehehe.


Selamat Hari Raya korangggg..

Ok. Bye
XoXO

7 comments:

Suria Amanda said...

Salam Aidiladha Han...sedap plak juadah tu nampaknya ha..meriah sambutan...

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Selamat hari raya.
Meriah!. Mcm raya posa dah.

Ezna Khalili said...

Seronok dapat berkumpul tu.

Roziah @ Cie said...

Kurang 4 biji pun tetap jem. Hihi. Selamat hari raya.

Nieyla Nadia said...

Selamat hari Raya Aidiladha...
jem tetap jem cuma kurang 4 biji kereta je hehehe..
wah!meriah raya...

Mama Zharfan said...

salam eidul adha to u and ur family :)

fanny_dcatqueen said...

Isssh sayang juga jadi terbuang hanya gara2 getah ya kak 😅😅. Tapi untunglah round kedua pulut berhasil 😄👍