Kenangan Ramadan : Bermain selepas berterawih di kampung

Assalamualaikum... Hai Semua...


Bermain di luar rumah waktu malam bulan Ramadan?


Iyaaaa.
Zaman tahun 90an dulu. Sekitar tahun 1990 - 1996 zaman aku kanak-kanak. 
Zaman tu, memang budaya kampung aku selepas terawih/magrib, kanak-kanak mengambil peluang untuk bermain di luar rumah sekitar kampung. Tapi kebanyakannya lepas maghrib pun berpusu-pusu keluar bermain. Pung pang berlari tepi surau.
Bermain kejar-kejar, sembunyi-sembunyi (hantu takde bulan puasa, hahaha) 😆😆
Bermain tanglung, lilin, bunga api, mercun ringan-ringan.

Mak aku selalu sediakan air sirap satu jug dan beberapa cawan plastik kat muka pintu rumah untuk memudahkan anak-anak singgah minum masa bermain.
Mak aku memang takde marah pun zaman tu nak bermain waktu malam.
Sebab mungkin budaya kampung.
Semua anak orang lain jugak keluar malam.

Geng2 lelaki adik beradik aku ni sakan la bermain. Terpekik-pekik macam tarzan.
Terkinja-kinja berlari.
Orang kampung memang sedia maklum la..

" Ni anak si polan la ni"

Mak aku cukup paham kehendak anak-anak time tu.
Siang anak-anak melepek kat rumah bila disuruh.
Tapi malam-malam jadi tarzan.. Haha 😄😄
Orang bermain sakan malam-malam sebab nak qadar waktu siang tak dapat bermain.

Geng perempuan pulak main dengan tanglung & lilin.
Sape mak bapak berduit dapat la tanglung kertas yang lawa-lawa dan cantek designnya.
Yang mana atok nenek melayan, ada jugak la dapat tanglung biasa walaupun kecik.
Tanglung selitkan kat ranting kayu untuk dipegang
Kita anak2 b40 masa tu yang berderet adik beradik cukup dengan main lilin.
Sekotak lilin boleh main dengan 6,7 adik beradik masa tu.
Pasang lilin dalam tempurung kelapa.
Agak pandai mengampu dapat la tumpang seminit dua pegang tanglung orang lain.
Abang-abang aku buat tanglung tin milo. Gigih cari tin dalam tong sampah/kedai2 kopi (maklumla rumah kita minum milo dalam pek plastik je, sekarang je kita boikotttttt)
Lepas tu buat lubang kat tin. Gigihla menukul tu. Siap buat corak huruf la, corak bunga la, garisan la..

Dannnnnn.
Urmmm.. Mak aku pernah belikan aku tanglung kertas kecik lawa masa tu. Bila kesiankan aku kelip-kelip mata tengok tanglung orang lain.



Sources : Photo from  Ninso
Tanglung 

Sources : Photo from  Ninso
Lilin legend zaman kanak-kanak dulu bermain time bulan puasa


Sources : Photo from owner's FB
Zaman dulu kami pun macam ni la.. 


Sources : Photo from owner's FB
Tanglung Tin


Kita zaman tu kadang terawih. Kadang tak. Lebih banyak main-main.

Siap mercun masuk kain budak yang baru balik terawih.
Nostalgia sungguh. Tapiiiii kampung aku takde sangat orang pasang pelita buluh.
Pelita buluh pun tak ramai berani pasang.
Kampung ala-ala setinggan, bahaya kalau terbakar.
Tapi kalau malam 7 likur, memang meriah.

Now.. Semua tinggal kenangan.
No more bermain malam zaman sekarang. Kampung pun dah tak selamat kan.


Ok. Bye
XoXO

5 comments:

Afzan said...

seronoknya dengar cerita hani...zaman sekarang nak lepas anak luar pagar pun tak berani kena makpak teman baru boleh keluar...kadang kesian anak-anak tak dapat rasa apa yang kita pernah rasa kemeriahan ramadhan dulu-dulu

Puan Hazel said...

Sama dgn PH. Lepas berbuka meriah pakat keluar main bunga api & mercun. Tanglung pula arwah Abg Cik buat dgn suratkhabar lama je... Kenangan kan...

anamizu said...

sama! dulu selalu main tanglun tin jugak isi buah sawit hehe

fanny_dcatqueen said...

Ohh tanglung itu lampion ya kak.

Zaman kecil dulu memang seru. Saya pun terbiasa saat malam ramadhan, tarawih bersama teman2. Trus main lah. Ada jug yg minta tandatangan ustad mesjid utk tugas sekolah 😂.

Memang lebih seru zaman dulu rasanya, drpd yg skr ini. Agak sepi ramadhan ini

Mama Zharfan said...

kenangan bermain tanglung tu i can relate..memang berkenan tgk tanglung yg lawa2 tu....rasanya zmn i kecik, i dpt tanglung yg plain warna pinky/merah tu jer