Semua dibekukan untuk masa depan

Assalamualaikum... Hai Semua...


Aku semua benda di bekukan. Nak guna sikit, kalau rosak membazir.
So aku beku je biarpun hasilnya tak bape cantek/ bau tak sefresh yg baru. Tapi atleast ada bila nak digunakan.

Antara nya :

Susu kambing.
Susu cair.
Barli.
Daun Sup.
Petai.

Ada jugak dedaun sepert daun kari, limau purut, kesum & daun pisang.


Aku guna bekas kecik2 nak guna, mudah untuk dicairkan.
Barli aku rebus banyak, bila Mak mentua nak air barli aku just defrost dan tambah air panas.



Santan aku pekkan siap2 dalam plastik gini.
Agak tak mesra alam sekitar ye. Hehehe..
Pes sup pun aku bekukan. 



Ok. Bye
XoXO

5 comments:

Mama Zharfan said...

bagus gini!

Warisan Petani said...

Kemudahan jaman sekarang

Puan Hazel said...

Memudahkan kerja 👍

Ammi said...

memudahkan kerja kita apa salahnya.
ammi pun bekukan daun bawang, daun sup yang dah dibasuh dan dipotong2. daun kari, daun kunyit. sebab bila beli mana ada yg kuantiti sikit...semua segenggam. takkan pakai sikit pastu nak biarkan dia membusuk.

fanny_dcatqueen said...

Saya juga kok kak. Memang tak semua, tapi kebanyakan iya. Macam ayam yg sudah diksh bumbu, jadi nanti tinggal goreng atau bakar atau airfryer. Jimat waktu kan.

Daun2 macam daun jeruk, daun salam, kencur, broth , itu juga saya bekukan. Jadi lebih awet.