DIY : Jahit cadar Queen

Assalamualaikum...


Ni kali pertama jahit cadar sendiri.
Biasanya beli je kat Jusco.
Suami tolong ukur bagai dan bawak aku gi kedai.
Sampai kedai aku pilih kain.

Aku pilih kain cotton bunga kecik RM3.80 semeter.
Ni bidang 45. Sebab murah..
Nak beli kain yang bidang 60 tapi harga RM 19.90 semeter.
Risau jugak beli yang mahal kalau menjahit tak jadi, mau nya aku meroyan satu shoplot ni..

Untuk first time trial, guna kain murah je la..
Beli kain 8 meter untuk sarung bantal sekali

Selepas beberapa hari aku duk study kat youtube dan blog orang, makanya aku dapat la tahu sikit cara - cara orang jahitkan cadar sendiri...

HeHehe..
Sudah siap

Siap dengan 2 sarung bantal aku buat. 
Ni sarung biasa je.
Tak guna zip


Ni warna kain cadar saya


Sebab ni bidang 45 je, makanya tengah kena sambung. 
Tapi ok je pun.
Kos hanya lah below RM40.
Kain pulak banyak lagi lebih sebab aku tak buat bantal peluk


Cara-cara dia boleh refer link bawah ni :


Ok. Bye

10 comments:

ezy.fia said...

comel je corak cadar mu ni..
bunga kecik2..
pasni blh jahit gne kain mhal..

NinaAz said...

waaa... menjadik! hehe. pandai jahit

NabilaHasyim said...

fuyoo dah menjadi cadar queen..
saya yg xberani buat lg. mgkn sbb progres dia lambat, ensuami lak kata beli la senang, trus xda mood.

*hr2 sy beli bidang 90, rm19.. nsb bek hani xbeli bidang 60 tu, klu x, cam kena pauu je...

jeles tgok org dpt beli kain murah2 tp cantik, sy je xreti2 nak pilih, huhuhu...

tahniah cik hani, tabik sama U, hehe...

Unknown said...

Salam...

rajinnya buat cadar sendiri....husband pn sporting jak temankan pg bli kain...
lepas ni bleh la buat guna kain mahal :)

lipstikmerahyana said...

Comel... coraknya...

shima said...

wah cantik2, kalau bidang 90" memang cukup2 untuk queen fitted..

Fizah said...

sentiasa cemburu dgn org yg pandai menjahit..uhuks..

btw, hasil yg awesome..! dan yg plg penting byk leh jimattt......:))

Fahimah Mahayuddin said...

rajinnya cik hani jahit cadar! cantik & paling penting jimat. Boleh buat ikut kepuasan hati kita kan.

MamaDaniel said...

pergh.. tabik.. akak pun x pernah lagi jahit cadar.. kikiki... ;) tak berani bermain dgn kain besar2.. hihihi

Azlina said...

hihi.. best... nk try jugakla jahit cadar nnt