Home Organizing : Ubahsuai Penyimpanan Flower Fan

Assalamualaikum...
Hai semua...


Macamane korang simpan barang-barangan perkahwinan kamu dulu? I means barang-barang yang masih berguna dan akan digunakan lagi. Atau mungkin, korang simpan untuk kenang-kenangan secara comel kan.

Antara barang yang aku still simpan:
1. Baju Peplum (baju bertandang)
2. Baju Melayu (baju bertandang)
3. Flower Fan
4. Guest Book
5. Props (photobooth)
6. Corsage

Barang-barang hantaran (gabus, bakul, hiasan) aku tinggalkan kat kampung.

Antara barang yang aku nak simpan tapi takde proper cara simpan adalah flower fan. Sebabnya, size yang besar dan agak leceh nak simpan. Selain tu, ianya makan space kat storan kami. Nak main sumbat-sumbat je, takut nanti berkedut pulak, ronyok plak, rosak pulak.






Nampak tak plastik merah yang gedabak besar tu?
Itulah aku sumbat semua fan flower aku kat storan tu.
Sampai ada yang rosak-rosak tercabut la, terkoyak sikit la,tercabut gam la


So, cara baru susun flower fan adalah simpan dalam kotak. Bila ada kotak yang tak digunakan, aku akan gunakan untuk simpan barang ni. Tengok atas size kotak dan size flower fan.


Susun satu-satu

Mana-mana fan flower yang muat kotak ni, aku masukkan.
Senang sikit. Takde nak terpenyek bagai kan.




Nampak tak kotak mesin jahit toyota tu?
Dalam tu, aku letak flower fan yang besar
Janji fan flower tu tersusun dan tak penyek or rosak


Sambil- sambil tu, duk la geledah sekali tempat comforter, kemaskan apa yang patut tengok-tengok kot-kot ada lagi ruang kosong dalam storage comforter tu. Rumah kami takde almari, so comforter simpan cara macam ni dulu la.


Comforter is comel-comel duduk sini


Ruang ni masih belum habis berkemas lagi...




Guna lagi frame loker kain tu, walaupun kainnya dah tak elok.
Ni je ada untuk gantung baju di ruang tambahan.


Ok.Bye

7 comments:

Fizah said...

yang saya paling suka pasal entri ni adalah kerajinan yg cik hani tunjukkan dalam menyusunatur rumah.. semangat yg wajar dikagumi dan diserap oleh semua para ibu, termasuk saya :)

dan, flower fan tu sgt2 cantik dan boleh dijadikan unsur dekorasi...:)

ezy.fia said...

brng kawen aku sumbat sume dlm almari..
bakul2 hntaran molep lg.. syg sgt sbb mhal..
huhu..
guestbook duk dlm loker snyp2..
hihi

Nursaila Norman said...

kalau baju kawen saila simpan dalam sarung baju..bunga2 dalam pasu dekat pelamin nikah, saila letak kat beberapa tmpt dlm rmh..hehehe..lain2 mcm dulang hantaran saila lekat dkt dinding..mcm flower fan saila buang,hiasan2 lain yang guna kertas pun saila buang..itu gunanya diy guna kertas ms kawen..hehehehe..mmg akhirnya buang takde lah rasa bersalah n membazir hikhik :P

SUHAIDA said...

suke su tengokkkk kemas je...otak pun tenang je

Fahimah Mahayuddin said...

Imah barang kawen banyak simpan dalam kotak lepas tu masuk store.itu barang2 yg DIY dulu. Tapi kan hadiah kawen la yg paling bnyak bertimbun dalam store tu sbb time kenduri pihak lelaki dekat kelantan banyak sungguh dapat pinggan mangkuk. tupun ada yg imah tinggal dekat kampung.imah letak dalam kotak sebab mmg niat nak pindah lagi. dkt rumah sewa baru nnti baru nak susun proper sikit sbb dkt situ 2 tahun jugak stay baru nak pindah pulak. hehe..

NabilaHasyim said...

ye, betul ckp kak fizah.
bo guna utk deko2 rumah.

ce cari sudut dinding yg msh kosong, drpd beli bunga atau frame baru, ce cuba guna flower fan tu utk deko.

saya pn ada plan nk guna bunga2 DIY masa kawen utk deko kt dinding. tapi belum buat lagi, hihi..

eh nk tau, flower fan tu masa kawen hias kt mane? dh tunjuk kt blog ni ke, nanti saya cari klu dh ada.. cantikkk, rajin buat satu2...

surihati said...

gigih dan gagah lah hani kemas dan susun atur.. good job hani.. yang flower fan tu hari ada akk bt utk cake smash adika.. tp sekeping jer.. hoho..