Resepi : Menu Atkins

Assalamualaikum...
Hai semua...


Sempat la merasa diet atkins untuk 2 minggu secara berterusan. Sekarang dah stop tapi still amalkan less carbohidrat. Less means still amik karbohidrat tapi dalam kuantiti sikit.

Ni antara menu yang aku amalkan.
Tak semua yang aku ingat, ni antaranya menu yang berasaskan ayam dan telur selain sayur:


AYAM STIM
Ayam, cendawan, lada benggala, halia, lobak, sos tiram, sos ikan sikit, garam dan bawang. Stimkan


TELUR SEPARUH MAKAN
Telur separuh masak, lada putih, lada hitam,garam sikit

AYAM BAKAR
Ayam kerap dengan sos tiram, kicap, madu, herba sikit

SUP CENDAWAN
Tumis bawang putih dan merah, letak cendawan dan kacang buncis,garam 

TELUR BAYAM & AYAM STIM
Telur, bayam, garam,mayonis. Ayam stim macam biasa

AYAM GORENG dan SALAD


TELUR SAYUR.
Telur, sayuran hijau, tomato, lada benggala, lada hitam

SALAD dan AYAM BAKAR CENDAWAN

OMELLETE TELIUR, DAGING LADA HITAM & AYAM SOS SEASONING

SUP SAYUR


Sebenarnya aku tak de la sepenuhnya ikut diet atkins.. Just amalkan less carb dan less sugar. 
Menu yang aku buat pun takde la betul-betul takde gula dan karbo. 
Mungkin ada, tapi kuantitinya sangat sedikit.

Macam sos cili, mayonis, sos tiram semuanya ada karbohidrat, so aku amik sikit buat perasa, kalau langsung xleh amik karbohidrat, aku macam payah nak makan. huhuhu

Masa amalkan diet atkins, memang aku tak sentuh nasi selama 2 minggu. turun la jugak berat badan. Tapi sekarang, diet atkins dah swing skit..hehehe.. tapi still control pengambilan gula dan karbohidrat, so berat maintain xnaik2.

Pasni kena try menu ikan pulak.

Psst : GST... patut kah aku beli air cond sekarang nak elakkan harga melambung lepas GST??


Ok. Bye

5 comments:

Unknown said...

dulu nk try jugak atkins..tapi xbleh sbb masih bf... .

zarith said...

dah berapa banyak dah turun? good-good..

Anyway, nak komen sikit pasal menu tu..
sos tiram tinggi carb.
lobak pun tinggi carb.
madu pun very high carb.

yang lain2 ok. but kene control portion, macam bawang and lada benggala.

tapi oklah, Hani bukan buat 100% atkins.

entahlah bila nak start balik diet ni.. sekarang ni asyik mengidam nasi tomato je. ntah ape2 je

ezy.fia said...

gud job hani!

psst.. kwn aku bg petua.. dh alang2 mu diet atkins ni pe kate cuba minum cuka epal + air suam + madu..
ni pon utk TTC..

aku pon nk cube jgk!
=)

HEDER TILE AND PLUMBER said...
This comment has been removed by a blog administrator.
nuyui a.k.a miss YUI said...

wah..sdp menu2nya..

yui dlu pun amal atkins =)