Tutorial untuk boutonniere / corsage / bunga penanggah melayu

Assalamualaikum... Hai Semua...


Saje cari kelainan untuk bunga penanggah kali ni untuk majlis adik aku Feb 2020.
Sebelum ni aku selalu buat bunga dari fabrik.
Yang tu senang dan tak cerewet.

Tiba-tiba kali ni tengok kat IG bukan main cantek lagi..
So nak la buat sendiri la kononnya. Hahaha..

So, kali ni aku nak share tutorial cara buat dia :

1. Beli bunga kat kedai NT RM2 di Meru. Beli 5 jenis.
Aku pilih bunga kecik2 je & sedikit daun2 floral yang comel.
RM 10.50 (5 sets)


2. Aku beli jugak tali jute ni. Ni dah lama. Last time guna untuk gantung gambar di frame.
RM 2.50 kot (dah lupa sebab dah lama)


3. Aku guna jugak daun plastik yang sedia ada kat rumah aku.. Aku petik je kat sini... Senang bukan?? Ala-ala macam petik stoberi kat CH.
(Satu bunga penanggah guna sehelai daun sahaja)


4. Ni semua barang yang digunakan untuk satu bunga penanggah / boutonniere. 


Gam pistol ada guna jugak 


5. Ni daun-daun & bunga-bunga yang digunakan untuk satu bunga penanggah. Aku letak jugak manik yang aku lilit dekat floral wire (dawai bunga)


6. Cantum semua bunga-bungaan, manik & daun-daunan. Kalau nak secure, securekan guna gam pistol


7. Lilitkan guna floral tape (saletep bunga). 


8. Kalau ada lebihan2 tangkai, dawai manik tadi, boleh potongkan.. Pastu aku letakan jugak riben yang telah dicantumkan dengan dawai, dan balut sekali lagi guna floraltape.




10. Last sekali, lilitkan dengan tali jute. Aku securekan guna gam pistol. 
Comot sikit la sebab aku spesis janggal guna gam pistol



Boleh letak tag kalau nak. 
Tag tu aku buat lubang masukkan tali dan ikat.


Oh ye.. aku letak 2 pin kat belakang bunga penanggah ni.
Aku lekatkan pin guna gam pistol.
Pin guna yang sedia ada masa kawen aku 6-7 tahun lepas.
Ada lagi barang DIY lama-lama dulu yang tak habis.

Mula-mula letak pin satu kat batang jer, bila pakai kat dada, bunga tu jadi tunduk/tak terletak elok.
So aku letak pin satu lagi kat belakang daun, baru ok.
(Kalau boutonniere, mat salleh biasa pinkan kat baju kot guna jarum peniti jer)


Ni antara bunga yang aku hasilkan.. Tak cukup nak buat lebih dari 20pcs guna bunga kedai eco ni, so aku campur2 dengan mana2 yang ada.


Ni gambar bunga penanggah masa wedding aku dulu.. Entry di sini

Psst : Stress aku buat benda alah ni masa baru start buat sebab first time try & aku pulak sejenis xreti guna gam pistol jadi comot, then suami aku tolong gamkan.. Hehe

Ok. Bye

5 comments:

ezy.fia said...

ni kalo jual laku gop ni..
kreatif la awk..
kalo aku sah xsiap2..
aku malas nk ngadap benda2 ni.. haha

Umi Nazrah said...

mudah ja kan nak buat, asalkan nak ja ^_^

Etuza said...

Meriah ramai anak buah ni

Sha Mohamed said...

Kreatifnya.. buat jual pun okay tau..

Azhafizah MN said...

cantik lah. hasil tangan orang kreatif memang cantik je tengok :)