DIY : Round Rug daripada kain seluar jeans

Assalamualaikum... Hai Semua...


Nak share aktiviti DIY aku bulan lepas.
Aku ada banyak seluar jeans suami aku yang tak guna.
Ada dekat 9-10 helai.
Ala.. semua bundle je pun beli sebelum ni.
Kalau ada yang beli baru pun just 1-2pasang je, selebihnya semua seluar bundle.
Ada yang dah ketat.
Ada yang terkena klorok.
Ada yang kotor kena cat.
Ada yang koyak.
Dulu aku plan nak jadikan alas kaki je depan bilik air, atau jadikan kain buruk.

Pastu plan nak buat rug.
Lama plan.
Tak buat-buat.

Seminggu jugak wei nak siapkan benda alah ni.
Sakit tangan wei, duk potong kain seluar jeans (gunting kami tumpul)
Ni hasil keje 70% aku, 30% suami.
Aku kerah jugak dia tolong sikit2. hehe


Bahan :
1. Aku guna sekitar 9 helai jeans suami (saiz 36-38)
2. Kain hitam untuk lapik bawah rug.
3. Gam pistol untuk lekatkan rug/cantumkan rug.
4. Benang & jarum untuk jahit kain hitam bawah rug tu.


Dapat rug round diameter sekitar 43 inci / 110cm
Besar jugak





Benda alah ni kalau kotor, memang kena basuh guna tangan je.
Tak leh masukkan dalam mesin basuh sebab nanti dia berbulu.

Cara buat :
1. Potong jeans jadikan potongan kain panjang.
2. Jalin 3helai potongan kain buat mcm ikatan rambut (boleh tgk youtube)
3. Sambung kain guna jahitan.
4. Lepas siap jalin kain semua, boleh la gamkan atas kain.
5. Gamkan jadikan bulatan.
5. Lepas settle semua, potong kain bawah tu jadikan bulatan.

Tak sangka plak menjadi jugak plan nak buat rug ni.
Sebab kalau ikutkan malas, memang jeans tu aku jadikan kain buruk lap kaki je. Huhuhu.

Buat bentuk bulat lagi mudah ye,
Sebab try nak buat bentuk petak, tapi tak menjadi.

Banyak je DIY gini dalam youtube/pinterest.
Aku pun tengok2 idea kat sana jugak.

P/s : Buat akak2, adik2 yang tanya mana aku beli alas kaki ni... 
Maaf.. Saya DIY sndiri je.
Bukan beli kat kedai..
Jual? Memang takde nak buat kot, sebab kalau letak dengan harga kudrat, takut jadi mahal plak. Better cari kat shoppee je. InsyaAllah lagi berkualiti..

Ok. Bye
XoXO

9 comments:

Kakmim said...

Cantiknya hani! Kemas je hasilnya

ezy.fia said...

fuhh power! rajin betol bdk ni..
kalo aku jeans xpkai tong sampah jwbnya.. haha

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Cantik!.

Warisan Petani said...

Hasil DIY yang kreatif

Mama Zharfan said...

kreatifnyaaaa

genuine1224 said...

rajinnyaaa..
kemas jugak tu pusingannya. gud job!

Unknown said...

Woww kagum sangat, kreatif dan gigih.
Hasilnya sangat cantik lagi2 dari jeans.

Ann Ishak said...

hebat betul, boleh dapat sebesar tu ye. syabas

Azhafizah MN said...

Cantik hasilnya bila dah siap. Susah gak prosesnya tu. Bagus gak idea buat rug daripada buang terus.