Jahit sarung sofa (sofa cover) dan sarung bantal untuk dining chair

Assalamualaikum... Hai Semua...


Sebenarnya dah lama nak buat sarung sofa untuk sofa lelong yang kami beli dari company aku dulu.
Tapi takde kekuatan dan kerajinan nak buat.
Sebab tak reti nak ukur. Setakat jahit lurus guna mesin pandai la..Hehehe
Bayangkan beli sofa dah sekitar 7-8 tahun, pastu duk pasang angan2 nak buat sarung yang mudah buka pasang bila kotor.
Sofa lelong yang aku beli ni tak boleh buka sarung body untuk basuh kalau kotor. (Kain di bahagian body tak boleh buka, hanya sarung seat tempat duduk saja yang boleh buka untuk cuci)
Nak kena panggil orang cuci guna mesin tu.

Kemudian bulan Mac 2022 baru-baru ni, company aku pindah ke HQ semula, so ada banyak sampel kain nak buang.
Aku amik mana kain yang ok dan besar (muat) untuk aku buat sarung.
Duk peram kain tu 6 bulan kat rumah.
Ni baru gigih buat sarung.
Aku kerah suami ukur, aku jahit.


SOFA PUTIH masa beli


Kemudian aku lapik aje dengan kain sebab taknak bagi kotor.



Kemudian aku balut ala kadar.
Guna stapler.
Means xboleh bukak kalau kotor.



TADA..
SARUNG SOFA yang berjaya dijahit
Sarung yang boleh bukak untuk dibasuh.

Sobsss.. Sobsss..
Tarik hingus.. Hahaha.. Bangga dengan hasil usaha suami isteri duk gigih buat sendiri. *Terharu*
Kenapa?
Sebab aku pernah tanya orang, ada yang nak RM700 untuk buat sarung macam ni.
RM700 untuk kain berkualiti dan hasil kerja kemas memang bagi aku berpatutan harga dia. Tak mahal.
Cuma kami yang sendu takde bajet nak upah orang.

Tapi sarung sofa hasil kami ni so-so je la hasilnya. Hehehe..
Tak ler hebat sangat. Cuma boleh la kalau setakat nak buat untuk rumah sendiri.
Aku jahit dan cantumkan hingga jadi sarung. Oleh kerana kami takde mesin jahit tepi, makanya masa balik Tganu baru-baru ni aku upah adik perempuan aku jahitkan kelim tepi. So, baru la kemas dan berpuas hati.



Sarung bantal petak (cream) pun aku jahit sendiri guna lebihan kain sofa 
Sarung bantal warna maroon jahit masa duk menyewa kat Selayang dulu.
Sarung bantal peluk tu aku tak jahit la.. Tu memang asal dari kedai. 



So selain jahit sarung bantal untuk sofa, aku jugak jahit sarung bantal throw pillow untuk dining area.
Kain cream ada lebihan banyak.
Boleh jahit 2 bijik sarung bantal sofa & 4bijik sarung bantal dining chair.
Sebelum ni sarung throw pillow kat dining chair ni warna tak sama.
Campur-campur tak matching & tak sekata. Sakit mata tengok.
So, ni nampak la cantek sikit



Alhamdulillah. Menjadi jugak.

Seronoknya dan bangganya melampau2 sebab aku ni takde la reti menjahit sangat.
Setakat jahit seluar koyak, jahit sarung bantal tu ok la..
Nak jahit baju kurung pun tak pandai. Hahaha

P/S : Encik suami..Kita dah jimatkan RM700, so duit tu nak bawak saya jalan-jalan kemana.. Hehehe..
TERIMA KASIH ENCIK SUAMI sama-sama tolong bini meroyan sepanjang nak siapkan projek ni.
Take 4-5days jugak buat sikit2 sambil tunggu barang jahitan dari shoppee.
Yealaa.. Bini kan jenis nak jahit terus on point menjadi.
Kalau tak menjadi terus meroyan..
Bab ukur mengukur, dan pola suami yang banyak buat. aku just jahit kat mesin dan siapkan yang seterusnya selain jahit sarung bantal.


Ok. Bye
XoXO

6 comments:

Farrah MF said...

Wah, hebat! Hebat! Mesti puas hati kan dengan hasil kerja dan kudrat sendiri. Akak suka tengok combo warnanya.

AzianKhalil said...

hebat dan rajin!

mummy_ayu said...

wah...congrats... projek DIY yg sgt berjaya..yg penting sedap mata memandang...

norhidana said...

sila buka tempahan, akak nk tempah jahitkan sarung sopa rumah akak jugak lah

ezy.fia said...

terer dh mu ni.. nt blh buka kedai jahit..
aku nk upah baju.. hahaha
kita kn sllu berangan.. kehkeh

NADIA vs BERON said...

Wow hebatnya! Kagum saya haha. Saya nak jahit seluar koyak pun Suami yang buatkan haha.