KENANGAN : Gelang Kain Perca

Assalamualaikum... Hai Semua...


Ada ternampak kat FB pasal gelang kain perca.
Ya Allahhh.. Nostalgia sungguh.
Hampir terlupa pasal ni walaupun dulu sakan meriah dengan gelang viral ni

Bila ternampak, baru la terimbau semula kenangan ni.
Seingat aku sekitar tahun 1995-1997 macam tu aku gilakan gelang ni.
Zaman sekolah rendah masa tu. Tengok kawan-kawan ada, aku pun mintak dengan mak aku.

Mak aku ajak aku buat gelang ni sama-sama. 
Entah macam mana mak aku usahakan cari getah piping tu.
Zaman tu bukan ada internet, ntah mana la mak aku tahu cara-cara buat gelang ni..
Mak aku mintak kain perca dari jiran aku di tukang jahit kampung.
Gigih la aku potong perca kain, masuk minyakkan kain dan masukkan perca ke dalam getah piping tu.
Terherot-herot mulut aku duk tolak masuk kain ke dalam tu menggunakan besi/dawai keras.
Kemudian layurkan piping tu guna api lilin untuk tutupkan piping menjadi gelang.

Kalau ada bajet lebih, letak manik dalam gelang. Haha
Nostalgia sungguh wei aku rasa.
Seronok bila buat sendiri. Nak warna pe. Nak corak batek ke..
Nak susun warna jadi pelangi ke.
Semua boleh DIY sendiri ikut citarasa




Sources : Google


Sources : Google



Sampai satu tahap, cikgu haramkan gelang dipakai di sekolah.
Tapi ramai je yang aktif meninga gelang ni di sekolah

Korang pun mesti ada kan gelang gini kan??
Mana geng2 90an wei... komen sikit..

Ok. Bye
XoXO

1 comment:

fanny_dcatqueen said...

Eh kenapa dilarang pakai oleh cikgu kak?

Baguuus gelangnya. Ntahlaah, gelang ini tak pernah lihat juga saat saya elementary school dulu. Tapi saya ingat teman2 suka gantungan kunci yg terbuat dari pita kain.. jadi ramai yg nak buat.

Memang seru kalo bisa buat sendiri kan. Model dan warna sesuka kita