KENANGAN : Gula-gula dalam tin childhood legend

Assalamualaikum... Hai Semua...


Kembali lagi dalam cerite dan kenangan. Hehe
Gula-gula dalam ni ada kenangan pahit dan manisnya dalam hidup aku dulu. Hehe.
Yang manisnya dah tentu la dapat makan gula-gula ni. Haha
Entah apa yang sedap sama aje kan warna aje yang lain.
Dulu masa kecik ingatkan putih-putih tu tepung. Rupanya aising gula.

Kenangan pahit gula-gula ni.
Kes tu jadi masa tahun 1999, aku sekolah menengah.
Aku kena jaga adik aku umur 2tahun sebab mak aku nak mandi.

Aku terleka sekejap. 
Entah apa yang aku lekakan pun tak tahu la. Zaman tu bukan ada phone pun. Hehehe
Adik aku pergi makan gula-gula ni pastu dia terlekat gula-gula ni dalam tekak.
Dia batuk2 dan takleh bernapas dengan elok.
Mak aku kluar dari bilik air dengan berkemban wei nak selamatkan adik aku.
Jiran aku yang lelaki umur 18 masa tu pun datang tolong tepuk-tepuk adik aku sebab nak keluarkan gula-gula tu.
Mak aku tepuk-tepuk, tonggeng adik aku.

Tak lama lepas tu gula-gula keluar.
Baru dengar suara adik aku melalak.

Sekarang adik aku yang tu dah kawen dah pun. Huhuhu

Aku masa tu takut gila..
Takut mak aku marah.


Sources : Google



Sources : Google


Mak aku marah gilaa weii..
Sebakul kena berleter.. Org Tganu sebut "bleberrrrr"

Sejak tu, mak aku haramkan gula-gula ni.
Kalau perasan gula-gula ni kan bentuk agak bulat. So sangat bahaya untuk budak.
Bukan tu je, segala benda macam guli, manik2, benda2 bulat mak aku haramkan masuk rumah sejak tu.
Huhuhu..
Zaman tu, guli la yang paling mak aku tak bagi nampak.
So, abang2 kakak2 yang sayang guli kena la simpan dulu guli..

Boleh main bila adik dah besar, reti dan paham bahasa pasal benda bahaya ni.
Masalahnya bila adik tu besar, eh keluar pulak adik lain. Huhuhu


Ok. Bye
XoXO

5 comments:

AzianKhalil said...

kahkahkah... kannn... tunggu adik besar, sekali keluar lagi adik baru. kesian abang kakak atas ni. apa pun tak boleh

Mama Zharfan said...

hehhehe part kuar lg adik tu lawak hehhhheh

Kakmim said...

ohh... ingat gula² ni.. tp jarang jugak makan dlu sbb mahal kan.. selalunya kalau balik sekolah mampu beli lollipop atau gula² seposen 2 bijik je.. kalau mak baik hati adalah belikan gula² dlm tin bulat ni.. hehe

lepas tu x dpt mkn lah ek gula² ni sbb bila adik dh besar ada lg adik lain keluar, sambung lagi pengharaman gula² haha

mama tisya said...

suka gula2 ni bab tiup gula icing tu...hah bdk kecik termakan mmg bahaya sbb gula2 ni besar..nasibaik gula2 tu dpt dikeluarkan

fanny_dcatqueen said...

Hahahaha ini permen fav saya juga kak..tapi untunglah tak pernah ada kejadian tertelan macam tu. Jadi mama masih izinkan kami makan sampai besar. Syukurlah bisa dikeluarkan dari adik saat itu yaa. Seram memang. Harusnya size begini tak bisa utk anak kecil.