Nasi Lemak di Hari Cuti

Assalamualaikum... Hai Semua...


Asbab segenggam kangkung liar, gigih aku masak nasi lemak lepas tu..
Kena pulak ada telur rebus dari kenduri konon nak kupas makan dengan nasi lemak, eh tengah malam tu suami dah pekena telur rebus kenduri cicah kicap. Huhuhuhu..

Sebenarnya..
Urmmmm.. Sebenarnya.. Aku ni tak reti masak sangat pun.. Aku rasa masak ni susah dan bukan kelebihan aku bab masak-memasak ni.. Masak ni macam sedikit beban pada aku. Kiranya contoh kalau raya, nak masak rendang, sebelum start masak pun aku dah mikir macamana kalau rendah tak jadi.. haha.. Sedangkan rendang aku menjadi aje bila masak.. Huhuhu..  Padahal dah 10 tahun kawen, masak aje setiap hari. Siap dengan pakej masak untuk MIL & arwah FIL dulu sejak 5tahun lebih kami menjaga mereka di rumah kami.
Tapi diakui MIL & arwah FIL tak mendapat nikmat makan sebenarla kalau duk umah kami sebab kami yang jenis tak reti memasak sangat. Huhuhu. Maksudnya takla semeriah anak perempuan dia yang memasak. Haa.. tu maksud aku..Entahla. bab masak aku rasa aku sendu. Hahaha

10 tahun kawen. baru beberapa kali aku masak nasi lemak. Hahaha
Apetah lagi nasi briyani, nasi hebat2 tu memang tak tak pernah masak.
Nasi ayam pernah la aku masak dan aku bangga sebab boleh masak. Hahaha. Lawak kan..
*Tutup muka, malu*


Nahh.. segenggam cinta kangkungku.. Hahaha


Nasi Lemak takde bilis
Ceritanya aku beli bilis sebotol.
Sikit demi sikit suami aku buat cekodok bilis. 
Lepas tu bilis habis.. Hahaha

Aku ni geng Pantai Timur, so nasi lemak kami biasa ada ikan tongkong dalam sambal nasi lemak.
samada sambal bilis & sambal ada ikan tongkol. Aku buat ikan tongkol sebab kebetulan ada dalam peti ais. Hehe. Mak aku biasa sediakan kangkung celur, so aku tiru.

Lepas tu whatsap kat mak aku " Kenapa sambal tak merah hitam macam mok buat?"




Alamak tak nampak pulak resepi mak aku.
Aku mintak adik aku snap photo resepi mak.
Senang nak refer kelak.. Maklumla jarang-jarang masak nasi lemak.. Haha

Psst : Aku memang jenis masak nasi putih je, lauk 1, kuah 1. Huhuhu..

Ok. Bye
XoXO

5 comments:

Warisan Petani said...

Jaman dulu2, mak2 memang ada buku resipi macam ni

norhidana said...

akak nak gelakkan pun tak sampai hati dik, takpe... practice make perfect gitu heheheh... akak sebab memang minat masak,suka masak itu yg dari dulu sambal pun kadang tak jdai lama2 alhamdulillah jd elok. CUba cari resepi masakan yg simple dan mudah, jgn buat masakan yg renyah dan cerewet nak buat nnti kita rasa susah hehehe. apa pun jadi elok je sambal ns lemak tu akak tgk

Mama Zharfan said...

MZ pun tak reti sgt masak2, cuma few things yg MZ kerap masak2 tu kira yakin la time masak2 hahaha cthnya nasi lemak nasi ayam dan lauk2 simple

Ammi said...

Samalah ammi pun. Dah 19 tahun kawin tak pernah perfect masa memasak. Nak masak lomak cili api pun boleh stress

fanny_dcatqueen said...

Rasanya kita tuh masuk dalam Genk yang memang lebih jago menikmati drpd membuat kak 😄. Tak apalah, no body's perfect kan hahahahah.

Saya bbrp mingu laku buat nasi lemak. Dan hasilnya, sambel failed 🤣🤣.

Link tulisan kakak yg ini langsung saya save dalam blog list saya. Nanti nak buat. Kali aja setelah pakai resep asli orang Malaysia, bisa berhasil.

Yg kemarin saya pakai resep orang Riau 😄