Cuci Longkang di Hari Ahad

Assalamualaikum... Hai Semua...


Ahad lepas, MIL mengadu boleh bau longkang dari bilik dia. MIL bilik belakang sebab dekat dengan bilik air. So, bersebelahan la dengan longkang. Terus la aku ajak suami aku bersih longkang.

Banyak pasir dalam longkang dan lemak2 dari sink dapur, Dannnnnn.. ada jugak simen mengeras hasil dari renovation rumah jiran2 sini. Gigih la suami aku hancurkan simen keras tu sebab tak elak air bertakung membuatkan longkang lagi berbau.

Tapi tu la, side belakang rumah kami clear sekali pun, tetap jugak longkang depan2 sana block sebab takde maintenance yang regular. Belum kira ada penduduk yang renovate belakang rumah dan tutup longkang. Dan longkang bawah jalan tar yang kami tak boleh nak clearkan pasir dalam longkang.

Lepas clearkan pasir & simen yang mengeras dalam longkang. Elok aje air longkang laju mengalir dan tak berbau lagi.



Kami takde la bersihkan longkang setiap bulan. Kalau setahun mungkin 2-3X suami aku akan clearkan.


Satu jug air kosong sejuk kaw-kaw aku sediakn untuk suami.



Jiran belakang bagi muruku masa suami tengah cuci2 longkang



Ok. Bye
XoXo

4 comments:

Mama Zharfan said...

memang kena kerap cuci lah kot nak bagi hilang bau tu

Warisan Petani said...

Patutnya kena buat gotong royong satu taman bersihkan persekitaran ni

Ammi said...

Longkang depan blakang rump ammi pecah. dah berbulan buat aduan kat majlis hmmmm sendu

fanny_dcatqueen said...

Longkang itu maksudnya parit atau drainage ya kak?? Ini juga masalah di lingkungan rumah saya. Terkadang adaaa saja orang buang sampah sembarangan , yg buat tersendat parit di sini. Nanti musim hujan barulah air naik 😔