Cerita Kawen: Baju Bertandang

Assalamualaikum...
Hellooooooooo....


Baju Biru Bertandang 

Mula-mula aku decide nak baju warna tortoise.. Sebab sekarang punye trend semua warna macam tu.. Warna - warna pastel kan??

Bila g Jakel warna tortoise takde.. Kaler yang cantek time tu aku berkenan kat warna biru kain sekolah menengah. So amik la warna biru kain sekolah menengah tu..
Border Lace aku order online jer..


Cost baju bertandang:

Total Kain Biru : RM 100++ (untuk 4.5 meter)
Border Lace : RM 30 untuk dua meter. (dapat jahit kat baju dan veil dan ada lebihan sikit untuk jahit di bahu baju melayu suami)
Pearl : RM 18 (dapat banyak.boleh buat baju pengantin, veil, guest book)
Upah jahit: RM70

So setiap malam tu gigih aku jahit border lace kat baju pengantin tu...


Step-Step Jahit Lace:

1. Pakai baju dulu tayang depan cermin.
2. Susun border lace kat area pinggang, pinkan dan adjust mana-mana yang senget..
3. Tanggalkan baju tadi perlahan-lahan sebab ada banyak jarum peniti di situ.
4. Start menjahit lace dengan tekun sabar dan dedikasi.
5. Mulakan dengan menjahit area pinggang. Kemudian lengan kanan dan kiri.
6. Baru la start jahitkan pearl. Campurkan pearl yang saiz berbeza-beza baru cantek..


MENJAHIT PEARL sangat menguji keimanan aku..
Ni kali pertama jahit pearl..
So ada la adegan putus asa.. adegan sedih-sedih bila tengok hasil tak bape cantek..
Adegan nak je give up dan upah je orang lain jahitkan manik..
Tapi bila makin lama jahit mudah pulak jatuh cinta dengan manik.











Jahit lace di lengan

Lepas jahit manik sikit

Still tak siap lagi masa ni

Baju yang dah siap.
Dijadikan hantaran untuk aku

In peplum


Gambar penuh masa majlis bertandang tak dapat lagi dari photographer

Tapi sayangnya...Masa mekap di Perak, pak andam cakap "kenapa tak bagitahu takde aksesori sebab semua pakaian buat sendiri, boleh saya pinjamkan aksesori..
Jawab aku "takpe la cik, takde aksesori xpe. Baju saya dah banyak manik"
Yeaa... Aku tengah pujuk hati jugak time tu sebab terkilan, boleh terlupa pulak pasal aksesori tu..






psst: Baju peplum ni ada riben kat belakang..comel nak mampus!


Ok.Bye
XoXO

3 comments:

ezy.fia said...

mase ni sape yg mekapkn mu ek?

Han Hanni said...

pak andam..
khelasss u..

Zurin Zurida Rozad said...

Murahnya beli lace..beli dekat mana ye??