DIY Bunga Telur : Tutorial ikat riben

Assalamualaikum... Hai Semua...


Kesah bunga telur tak habis lagi wei..
Tengah ikat riben & buat bunga banyak2, nanti dekat dengan tarikh kenduri baru siapkan jadikan bunga telur.
Setiap malam siapkan riben dan bunga tu.
Saje nak siapkan awal. Nanti dah x stress.
Eh.. macam dah aku plak nak kawen..

Kali ni nk share cara aku ikat riben untuk bunga telur :


Contoh Ikat Riben Pertama:

1. Kena sediakan riben 2 jenis (1/2 inci & 1/4 inci) untuk 2warna, playar dan dawai aku guna size 26. Setiap dawai aku potong 4 bahagian.







2. Bentukkan riben biru (1/2 inci) menjadi macam gambar di bawah ni.



3. Kemudian, ulang langkah kedua untuk riben pink pulak. Tindihkan atas riben biru tadi.


4. Ikatkan dengan dawai. Siapla.








Aku buat banyak2 pastu simpan dalam bekas. Nanti nak cantumkan jadi bunga telur sekali gus senang.




Contoh bunga telur




Contoh ikat riben kedua:

1. Amik riben dan susun macam dibawah ni..


2. Pastu secureken dengan dawai.



Ramai orang guna ikatan riben yang kedua ni kalau wat bunga telur.
Tapi untuk bunga telur kali ni aku guna ikatan yang pertama tu.

Ok. Selamat mencuba.

Ok. Bye

2 comments:

Azhafizah MN said...

Siap awal senang tak kalut nanti kan. Slow slow takpe janji dapat siapkan pada masanya.

ezy.fia said...

nt dkt nk majlis sng je cantumkan sume..
mudahkan keje..