Shopping barang untuk bunga telur

Assalamualaikum... Hai Semua...


Last aku buat bunga telur masa tahun 2016 time adik lelaki aku kawen.
Dah 3 tahun berlalu..
Awal tahun depan adik perempuan plak nak kawen..
So aku sponsor bunga telur je la ye..

Sabtu lepas aku g la shopping barang untuk buat bunga telur.
Ada survey kat Meru, eh kedai cina tu dah tutup agaknya.
Dah takde jumpa kedai tu..
So, nak tak nak aku ke Rantau Panjang, Klang je la.
Memang situ aku pernah beli barang bunga telur dulu.

Tu pun masa otw nak ke kedai tu, kawan suami (Didy) call cakap nak singgah rumah..
Singgah jumpa suami sambil2 datang melawat mak mertua aku la..
So, tak boleh lama la nak jalan2 dalam kedai tu.
Betul2 tak sempat nak pusing2 tengok barang sangat.
Terus mintak pelayan carikan barang yang aku nak.
Tak sempat nak intai-intai sampel bunga telur dorang. hehehe!

Aku beli :
1. 4 pek tisu burger (di NSK Meru). Dulu cuma RM1.40. Sekarang dah RM2.00
2. Riben biru (1/2 inci) - 17 gulung
3. Riben pink (1/4 inci) - 17 gulung
4. Floral tape hijau - 6 gulung
5. Dawai size 26 - 7 plastik
7. Sarung telur - 3 plastik (90pcs/pek)
9. Dawai untuk sarung telur - 2 pek (100pcs/pek)
10. Lidi - takde. Kena beli kedai lain la nanti

Semua barang ni untuk 150pcs bunga telur.
Total habis dalam RM94 ringgit (Tapi barang ni anggaran dapat 150-180pcs bunga telur)











Kecewa betul aku dengan sarung telur ni..
Dulu 100pcs dlm ni.
Sekarang jadi 90pcs. 
Andaikata nak buat 100pcs, kena la kita beli 2pek. Pastu ada 80pcs yang lebih.
Pandai betul marketing dorang.
Tak kesah pun kalau naikkan harga, tapi letak la 100pcs dalam 1 pek.
Senang kita nak beli.
Sebab biasa orang buat bunga telur dalam 50pcs/100pcs.

Tisu ni keras sikit dari tisu premier biasa.
Kertas crepe agak 'lebih bajet' untuk kakak yang nak sponsor ni.. Hehehe..


Boleh la weekend buat slow2..
Sikit2 sampai siap..

Gigih seketul kakak ni.
Masa 'kakak' ni kawen takde plak 'kakak' ni buat bunga telur sendiri.
Time tu mak aku beli je bunga telur cap ayam atas bas stand bandar Tganu ni.
Boleh plak aku lupa pasal bunga telur sedangkan barang lain sempat aku DIY.
Sendu betul!

Ni pun ada lagi 2 ketul adik aku tak kawen & sorang lagi abang tak kawen..
Jawabnya sampai tahun 2029 pun aku tua dengan bunga telur je la..
Mak aku dah ikat mati contract dengan aku sebagai 'tukang sponsor bunga telur'
Pandai plak mak aku pancing aku suruh topup duit untuk doorgift.


Ok. Babai2

2 comments:

Suria Amanda said...

AKAK DAH SETTLE DAH SEMUA ADIK BERADIK DAH KAHWIN..HEHEHE...

Azhafizah MN said...

chaiyok chaiyok..buat awai nanti tak kalut kan. semoga berjaya kak