Ditegur agar lebih berhati-hati

Assalamualaikum... Hai Semua...


Sekarang dah lalu jalan lain berbanding jalan dulu kalau pergi kerja.
Masih sesuaikan diri dengan jalan ni walaupun kami ada je lalu sini walaupun bukan setiap hari.
Last week, aku lalu la jalan ni nak gi kerja.
Sampai satu simpang, aku tengok kanan kiri. 
Selamat ni nak belok kanan. 
Eh tiba2 ada moto nak masuk kanan, nak cross depan aku.
Masa tu aku tengah nak belok kanan. (Di simpang 3)
Mujur aku sangat slow time tu, dan dia pun cuba elak aku.

Dan both of us is tak terlanggar each other.

Tapi berdebar-debar weh jantung aku.
Sebab tak terlanggar dia.
Mujur sangat.

Sambung perjalanan sampai duk terpikir tadi aku tengok kanan kiri, memang takde moto.
Eh, tiba2 muncul moto entah dari mana.

Silap aku.
Ye silap aku.

Sebab tu jalan dia. 
Supposedly aku yang kena tunggu lagi pastikan jalan betul-betul selamat.

Sekarang bila dah ada pengalaman gitu, bila sampai simpang 3 tu aku double triple hati-hati lagi.
Tengok kanan
Tengok kiri
Tengok kanan lagi
Tengok kiri lagi
Slow
Tengok kanan lagi
Tengok kiri lagi.
Slow pusing stereng.
Slow masuk lorong perlahan-lahan dengan bagi signal lagi dan lagi. Hehehe



Ok. Bye
XoXO

5 comments:

adnil linda said...

kita risau masa keluar simpang nie...lagi2 kalau nak cross jalan...tp kalau kat Melaka, sesedap rase je orang keluar simpang...geram je rasa

Puan Hazel said...

Alhamdulillah tak berlanggar.
Kena berhati² setiap masa, kdg jalan kita or kita dah bagi signal, ada juga yg x perasan atau buat² tak perasan...

Mama Zharfan said...

thanks for the reminder...i pernah ari tu careless time nak memotong tak bg signal then ada motor terkena pintu keta i sbb dia pun tgh memotong...so ada calar dan kemek sikit laaa tp i tak bwk gi repair pun, sbb tak de bajet...tak obvious sgt cuma kalau tgk betul2 nampak lah kemek tu..pengajaran utk diri sendiri agar lebih hati2 time memotong wpun kat area perumahan i jer pun

Warisan Petani said...

memang kena berhati2 memandu terutama kalau ada simpang jalan

fanny_dcatqueen said...

Itulah kenapa sejak pindah jakarta, saya tak berani bawa kendaraan kak. Prefer pakai driver. Memang tak sanggub lihat Orang2 lain bawa kendaraan mereka bagai jalan punya sendiri 😄. Daripada accident, dah lah, di jakarta ini memang tak mau bawa motor atau mobil sendiri.

Terkadang kita sudah hati2, tapi orang lain yang tak.