Kesah Raya 2024 - 5 Syawal

Assalamualaikum... Hai Semua...


Ada dengar berita Tganu banjir tak ? Takde kan?
Yelaa.. Takde.. Sebab kita sembunyi2 kalau kita sedih. Nangis pun cover2, sebab tu tak banjir Tganu . Hehehe 😀

Raya ke 5 kami balik Selangor. Dari malam sebelumnya, aku duk berkira-kira nak balik kul bape. Sebab takut jem. Plan nak gerak kul 4.00 pagi, tapi suami kejutkan aku, aku tak terjaga pun. Minah ni kalau tidur rumah makpak dia memang nyenyak level2 kerbau tido.. 😃

Nak tahu kul bape kami bangun.
Nahhhh.. Jam 6.30 pagi baru bangun, kelam kabut subuh dan bersiap nak balik Selangor. Mujur barang dah kemas malam tu. Pagi tu tinggal grabkan makanan frozen yang mak nak bagi aku.


Bismillah..
Jalan mulanya clear

Mukanya pun ada sinyum lagi masa ni


Otw balik, awal pagi kat RnR dah banyak kereta. Aku rasa ni geng-geng Kelantan dan gerak malam tapi nak guna LPT2, so yang tersadai tepi2 jalan tido. RnR Perasing, pun penuh kereta. Kedai pun semua beratur panjang. Termasuk la aku yang beratur nak beli nasi lemak. Mujur la paru dia sedap.
Waze sekejap2 tunjuk arrival time aku beranjak sejam ke sejam lagi. Dari target sampai jam 12 tengahri, nahh hujungnya waze target pukul 4 petang kami akan sampai Selangor.


Lalu jalan lama bentong, singgah stesen minyak isi minyak sesiap (sbb sini tak beratur pjg) dan sejukkan tekak dengan aiskrim.
Nak berjuang jem nanti kan.


Nahhhh.. Tak bergerak wei. Dahla panas haba dalam keta, pasang ekon pun terasa bahang lagi.
Aku siap buka tingkap, mengipas la aku guna kertas



Sampai Selangor area 4.30 ptg, suami ajak makan di Ikea. 
Semata sebab nak makan benda alah ni aje.


Nah.. kot2 sape2 nak deko meja makan untuk rumah terbuka. Hehe




Sebelum balik rumah, singgah melawat kawan di Sunway Hospital
Cepat sihat Is.



Tiba di rumahmanisrumah.
Bersepah aku amik masa 2 hari mengemas.
Rabu 17 April dah amik mentua semula dr rumah ipar. 

Aku rasa tiap-tiap tahun jem. Dan tahun depan tetap akan jem lagi.
Geng Pata Timor kan. Raya memang sakan lebih-lebih lagi Kelantanese.
Suka tengok dorang punya semangat raya.
Aku kali ni sekadar 9,10jam je atas jalan. Ok la. Takde la terlalu teruk

Habis kesah raya, moh la sambung kerja. Makan la kuih raya layan netflix malam-malam



Ok. Bye
XoXO

5 comments:

Suria Amanda said...

Gigih berul Han dalam jammed, Kak SA x pernah rasa lagi experience ni..kawen bgan org JB pun x berapa nak jammed jalan balik sana..hahaha

norhidana said...

untungla tak layan jem, kami layan jem sampai 12 jam tau. Masa kat lpt tu ok lagi sampai karak yg jem melekat dr karak ke kl 7jam... seksa

Puan Hazel said...

Alhamdulillah kitorg balik utara tak brp jemmm. Mgkn bukan hari yg peak; balik sana Ahad, balik sini Sabtu pagi dari Ipoh kira dah half way...

Fanny_dcatqueen said...

Saat lebaran dan natal, memang semua jalan tol atau highway jammed parah pasti 😅. Saya macam dah seram bab kena jammed ini. Trakhir kali mudik jakarta - Solo yang biasanya 7-8 jam, habis berubah 32 jam hahahahah. Memang tidur di mobil Krn tak bisa bergerak samasekali 🤣

Sha Mohamed said...

Pergh!! Mental kena power owh nak lalu kesesakkan..
Sha bab kesesakkan ini risau nak guna toilet je.. Sheram..kikiki..

Tu ribs ke? yang kat Ikea tu.. Menu baru eh.. Selalu tengok orang share meatball..