Kali ni nak share tips pindah rumah style aku.
Sejak kawen ni, dah 2 kali pindah rumah.
First = baru kawen pindah masuk rumah sewa
Second = masa pindah rumah sendiri (selepas setahun kawen).
Tips 1: Kemas barang berperingkat
Jika korang seorang yang busy, baik korang kemas barang berperingkat.
Maksudnya, korang takde masa yang banyak untuk kemas sekali gus.
Korang guna masa terluang untuk kemas sikit-sikit tanpa penat yang melampau.
Mulakan dengan mengemas barang yang jarang digunakan.
Contoh : Kemas baju-baju yang jarang digunakan.
Kemas pinggan-pinggan yang tak digunakan.
Antara barang terawal yang dipacking ketika nak pindah
Tips 2 : Tinggalkan barang keperluan sahaja.
Jika korang akan berpindah dalam masa lagi beberapa hari, korang kemaskan semua barang masukkan dalam kotak.
Tinggalkan keperluan penting sahaja yang akan digunakan untuk tempoh baki beberapa hari yang korang nak duduk kat rumah tu.
Contoh : Kemaskan semua, hanya tinggalkan beberapa helai baju untuk pakai g kerja, asingkan barang mekap yang penting sahaja. Asingkan peralatan untuk cuci rumah (untuk kemaskan rumah sebelum tinggalkan rumah tu)
Tips 3 : Susunatur pakaian dengan betul.
Susun semua pakaian dalam kotak yang betul. Jangan campur adukkan barang dalam kotak.
Dengan ni, semua akan teratur dan senang nak cari kelak.
Contoh : Semua baju isteri dalam satu kotak, Baju suami dalam kotak lain..
Cuba elakkan simpan barang yang tak berkaitan dalam satu kotak.
Susunatur pakaian
Tips 4: Asingkan dan labelkan kotak
Kotak yang digunakan hendaklah dilabelkan dengan nama barang yang berada dalam kotak tu dan lokasi barang tu hendak diletakkan di rumah baru.
Letakkan label di luar kotak.
Contoh : Kotak A - Baju Kurung - Bilik 1
Contoh : Kotak B - Pinggan Mangkuk - Dapur
Contoh : Kotak C - Barang DIY - Bilik 3
Jika satu kotak, tetapi ada 2 item, pastikan dilabelkan.
Contoh : Seluar kerja +baju sejuk + tudung - bilik 1
Masa pindah barang ke rumah baru, bagitahu orang yang angkat barang tu pasal rumah kita.
Tunjukkan di mana dapur, yang mana bilik 1, bilik 2, bilik 3 dan bilik stor...
Senang mereka nak angkat barang.
Contoh : Bila lori dah sampai kat rumah baru, inform kat pekerja tu lokasi bilik tidur, dapur dan sebagainya.
So, bila pekerja angkat kotak, lihat label dia dah tahu kotak tu harus diletakkan di lokasi mana.
Bila kita nak guna barang tersebut, kita dah tahu mana nak cari.
Guna kotak untuk mudahkan urusan packing barang
Sebahagian kotak yang dilabel
Tips 5 : Letak barang yang digunakan untuk packing dalam satu bekas.
Barang seperti Gunting, Tape, Tali, Marker akan cepat hilang/salah letak bila kelam kabut/messy masa tengah packing barang untuk pindah.
So, pastikan semua barang tu diletakkan dalam satu bekas/bakul.
Pastikan lepas guna, kembali diletak disitu.
Barulah proses packing barang boleh berjalan lancar
Bakul digunakan untuk letak semua barangan ketika kerja packing barang.
Tips 6 : Pastikan ruang rumah baru tu siap sedia untuk terima barang.
Sebelum pindah masuk, pastikan ruang rumah kita tu dah bersedia untuk terima loading barang.
Agar takde halangan untuk barangan masuk dan tak halang laluan.
Make sure rumah dah bersih sebelum masuk barang...
Contoh :
Pastikan perabot besar tak berada ditengah2 ruang dan menghalang urusan loading dan kerja mengemas.
Baru la mudah kotak2 nak masuk bilik tersebut.
Pengalaman aku : Rak putih tu suami lupa nak alih, kotak still boleh loading dalam bilik ni, tapi kerja mengemas tak dapat dilakukan sebab pintu wardrobe tak boleh buka.
Tips 7 : Warping barang
Jika mampu/rajin, boleh la warping barang korang agar tak kotor, rosak, berterabur masa pindah. Kalau taknak balut dengan wrapping plasik, boleh try guna surat khabar dan tape.
Antara barang yang aku wrap ialah sofa, bantal, tilam, barang2 kecik, barang2 mudah pecah dsb.
Antara barang yang aku wrap ialah sofa, bantal, tilam, barang2 kecik, barang2 mudah pecah dsb.
Tips 8 : Barangan penting disimpan berasingan dan selamat.
Barangan penting seprti dokumen, ubat-ubatan dan barangan kemas aku simpan berasingan.
Tak campur sekali dalam kotak biasa tu.
Macam ubat tu, incase nak guna memang dah terus ada tanpa perlu nak geledah kotak besar.
Tak campur sekali dalam kotak biasa tu.
Macam ubat tu, incase nak guna memang dah terus ada tanpa perlu nak geledah kotak besar.
Contohnya : Ubat-ubatan dan dokumen penting aku simpan dalam beg aku.. Takde lagi adegan "melilau cari dokumen hilang"
Tips 9 : Buat checklist sebelum, semasa dan selepas packing barang/pindah.
Checklist ni penting agar semua kerja memindah dan packing barang berjalan lancar.
Takde la serabut sangat nanti. Senang nak trace apa yang penting.
Takde la serabut sangat nanti. Senang nak trace apa yang penting.
Contohnya : Checklist apa yang perlu ada, apa yang urgent, apa yang tertinggal.
Bagi aku checklist sebelum tinggalkan rumah lama tu sangat penting, agar takde barang tertinggal dan menyusahkan kelak.
Buat tour satu rumah untuk kali terakhir sebelum tinggalkan rumah agar takde barang tertinggal.
Buat tour satu rumah untuk kali terakhir sebelum tinggalkan rumah agar takde barang tertinggal.
Sources : Google
Tips 10: Plan Susunatur perabot di rumah baru
Pastikan korang dah tahu mana nak susunatur perabot korang.
Pastikan korang dah tahu mana nak susunatur perabot korang.
Kalau bertuah, boleh suruh pekerja lori tolong susunkan sekali. Kena pandai pancing.huhu
Tips 11 : Clearkan dan cuci peti sejuk
Pastikan sehari sebelum pindah, korang clearkan barang dalam peti.
Habiskan stok makanan, lap peti bersih-bersih.
Nanti masuk rumah baru, dah boleh terus susunatur barang baru dalam peti.
Termasuk juga dapur (kalau korang pindahkan dapur memasak), dapur kena lap dan balut dengan surat khabar cantek-cantek...
Habiskan stok makanan, lap peti bersih-bersih.
Nanti masuk rumah baru, dah boleh terus susunatur barang baru dalam peti.
Termasuk juga dapur (kalau korang pindahkan dapur memasak), dapur kena lap dan balut dengan surat khabar cantek-cantek...
Tips 12 : Sisihkan barangan yang tak berguna.
Buang mana-mana barang yang dah tak berguna...
Jangan simpan dan penuhkan di rumah baru pulak...
Buang mana-mana barang yang dah tak berguna...
Jangan simpan dan penuhkan di rumah baru pulak...
Baju lama boleh dijadikan kain buruk.
Mana yang tak pakai, tak payah pikir untuk kenang kenangan. Sila buang. Menyemak je nanti.
Mana yang tak pakai, tak payah pikir untuk kenang kenangan. Sila buang. Menyemak je nanti.
Tips 13 : Kemas Rumah/Settlekan bil sebelum tinggalkan rumah lama itu.
Aku kemas rumah sewa sebelum handover untuk penyewa baru...
Tolonglah ye, kalau korang sewa rumah walaupun masa dapat rumah tu, rumah azab buruk.
Tapi masa nak bagi balik kat penyewa baru, sila bersihkan rumah dan tinggalkan dengan keadaan bersih.
Malu la wei kalau nak tinggal rumah bersepah macam tu kat penyewa baru.
Tolonglah ye, kalau korang sewa rumah walaupun masa dapat rumah tu, rumah azab buruk.
Tapi masa nak bagi balik kat penyewa baru, sila bersihkan rumah dan tinggalkan dengan keadaan bersih.
Malu la wei kalau nak tinggal rumah bersepah macam tu kat penyewa baru.
Semua bil kena la settle.
Bil api air, astro, internet nak kena clear sebelum pass rumah untuk orang baru.
Tak baik tinggal hutang.
Bil api air, astro, internet nak kena clear sebelum pass rumah untuk orang baru.
Tak baik tinggal hutang.
Pssst : Selamat berpindah!
Ok. Bye
8 comments:
Good tips...x lma lgi Lya pun bakal nak mgemas ni sbb kuartes bakal d renovate
seronok pindah rumah sendiri
tu dia...byk nk kena prepared sblum nk pindah umah ni..
Thanks for the tips😍
terimakasih untuk tipsnya
kunjungi kami disini Jasa Pengiriman Barang
Mantap, nih kalo pengen beli rumah dibawah umur 30 tahun, saya ada cerita pengalaman beli rumah diusia dibawah 30 tahun
Tips membeli rumah cash dibawah umur 30 tahun
Post a Comment