Apa bekal yang pernah aku bawak g sekolah yang mak buatkan

Assalamualaikum... Hai Semua...


Seingat aku, jarang sangat aku bawak bekal ke sekolah dulu.
Kononnya malu, dan renyah nak buka bekal.
Renyah nak bawak bekas bekal tu. Naik bas g sekolah susah nak bawak banyak2 barang kononnya.
Lagi senang beratur dan beli makanan panas-panas.
Pastu boleh tanya selera nak makan apa hari tu kat kantin sekolah.
Sambil boleh huha huhaaa bergalok mengilai dgn kawan masa beratur dan bertolak-tolakan kononnya.

Tapi ada masa, aku bawak je bekal..
Ni antara makanan yang mak aku sediakan yang meninggalkan nostalgia pada aku masa sekolah dan zaman diploma..


1. Nasi Goreng Planta

Form 2, ingat lagi mak aku masak nasi goreng planta bila aku cakap aku taknak beratur kat kantin. Bungkusannya cuma surat khabar dan lapik dengan plastik (mak aku gunting plastik kat rumah). Naik bas g sekolah, semerbak bau nasi goreng dalam bas.
Bila time rehat, aku buka bungkusan nasi goreng aku, eh ramai plak member2 yang makan. Dah kalau 5,6 orang makan sikit2 sorang, akhirnya aku dapat makan sedikit dan lapar lepas masuk kelas tu.
Tak marah pun dorang. Member kan. Mesti kita sayang punya. 

Bila dah banyak kali makan dgn kawan2.. So, mak aku syorkan jual je kat mereka kalau mereka nak. Kalau hari2 makan free, botak jugak.  Dorang order dan aku jual RM2 sebungkus. Nasi banyak janji budak2 kenyang. Laku molek. Aku jual tak lama pun. Sebab malas nak angkat berat2 naik bas, sebab kadang-kadang takde seat dalam bas, kena berdiri dengan nasi banyak2 kat tangan tu. 
Mak aku pun masih ingat kesah dia masak nasi goreng pagi2..



Sources Photo : Google (Blog masakan)
Bukan gambar aku ye.
Contoh Nasi Goreng Planta

Sources Photo : Google (Blog review makanan)
Bukan gambar aku ye.
Mak aku urus ala-ala nasi mamak gini la.. Hahaha

2. Sandwich Sardin

Sesekali aku bawak roti sardin. Kalau ada sardin, dan roti pasti mak cepat2 tumis bawang letak sardin tu untuk hilangkan hanyir, perah asam limau, dan potong timun. Terhasil la roti sardin.
Tapi tak la kerap aku bawak roti sardin ke sekolah. Biasanya aku bawak bekal sebab pagi tak lalu nk makan, so mak aku suruh makan masa rehat aje roti ni.


Sources Photo : http://banyakresepi.blogspot.com/2016/08/resepi-sandwich-sardin-enak.html
Bukan gambar aku ye.


3. Roti Planta Gula

Menu bekal paling simple but heaven sedapnya. Amik roti, sapu planta pekat2 tebal, letak gula byk2.. (time aku buat sendiri la..hehe). Kalau mak buat, ala kadar isi nya katanya ingat orang2 belakang jgk bila makan. hahahaha.

Ni kalau bawak, ramai la yang serbu sape2 yang nak tumpang makan bekal cincai je pun. Tapi bila makan dengan kawan, siap rasa tak cukup.

Betul kata mak aku, kalau buat bekal kat anak, anak seronok je makan dengan geng2 sebab ramai saing ramai2 kan. Syokkkk sikit makan sama-sama.. 



Sources Photo : https://harrazlee.wordpress.com/2014/11/11/roti-planta-gula/
Bukan gambar aku ye.

4. Ayam Masak Merah

Menu ni aku selalu bawak masa kat politeknik masa diploma. Boleh dikatakan menu ni aku bawak setiap kali aku balik ke asrama poli pada hari sabtu.
Aku sempat 2 semester sama politeknik dengan adik aku.
Aku diploma, dia sijil.
Merasa la duk politeknik yang sama.
So, setiap Sabtu tengahari mak aku masak ayam ni kalau kami nak balik ke asrama poli/ rumah sewa.

Nasi Putih
Ayam Masak Merah seketul dua (utk roomate)
Timun ulam

Lauk ni tak cepat basi. Sampai poli lewat petang, mesti makan ni as dinner.
Kawan-kawan politeknik, mahupun boyfriend merasa la menu ni dulu.. hehehe
Memang lauk ni je setiap kali balik ke asrama.

Syok makan ramai-ramai.
Mak ko bagi singgang ikan.
Mak aku bagi ayam masak merah.
Mak dia bagi sup daging.
Mak dia ni masak gulai.
Mak ko takmasak, eh. mak ko belikan ko sup daging laa... 
Takpe.. Tetap ada 

Ko takde bekal? Takpe.. pakat makan apa yang ada ni..
Merasa sikit sorang, rindu betul.


Sources Photo : AzieKitchen
Bukan gambar aku ye.




Nostalgia sungguh. Dulu malas nak bawak bekal. Sekarang dah keje eh, bawak bekal plak. Alasan? malas nak turun beli lunch. So No wonder la perut tebal, lemak banyak sebab malas berjalan. Hahaha..

Semoga Allah memberkati semua ibu-ibu di dunia ini. Jasa takkan pernah terbalas.

Ok. Bye
XoXO

8 comments:

Syazni Rahim said...

saya jarang sangat bawa bekal ke sekolah dulu, mak tak sempat siapkan huhu

mummy_ayu said...

aamiin. tak terbalas jasa mak mak kita ni. tu yg sekarang ni selagi boleh happy kan Ibu, bawak diaorang nak gi mana2. syukur alhamdulillah..dok dekat ngan ibu so memang leh jumpa hari2 & spend byk masa ngan Ibu & Ayah

norhidana said...

mesti sedap semerbak harum nasi goreng planta tu...

akak ingat-ingat tak pernah bawak bekal, kalau ada pun setiap pagi abah akak akan berentikan dekat kedai jual kuih depan sekolah, akak akan beli kuih dan itulah bekalan kat sekolah.. sebab kuih kat kedai tu besar makan 2 biji pun dah kenyang

Kakmim said...

dlu ms sekolah kadang² je bawak bekal.. tp anak² sy skrg setiap hari mmg akn bawak bekal.. dan ibunya pn sama akan bekal yg sama jugak dgn bekal anak.. haha

Mama Zharfan said...

zmn sek, saya jarang bwk bekal sbb memang dh mkn siap2 heavy breakfast sblm pegi sek...so time lunch, beli mknn ringan2 jer kat kantin, kdg2 tak beli pun sbb masih kenyang, kdg2 beli mknn/jajan kat ko-op sek jer

Azhafizah MN said...

Rasa macam tak pernah bawak bekal masa sekolah dulu. Guna duit belanja mak bagi je. Seronok sebenarnya bila bawak bekal ni. Tak payah sibuk nak beratur beli makanan semua kan.

ezy.fia said...

aku xprng bwk bekal g sklh.. haha..
umi pon xdan nk msk..
busynya seorg tukang jahit ms tu..

paling sedap roti majerin gula..
rs nk mkn la.. hahaha

OKje said...

Dulu dulu mcm tak pernah bawak bekal rasanya sebab tu Tak ingat hahhahaha… Roti plants dgn gula tu sahur akak time pose masa kecik dulu. Sedap betul